RÅBYLUND RIDSPORT

RETURER & ÅNGERRÄTT

Du har alltid 14 dagars returrätt, i enighet med konsumentköplagen, när du handlar hos oss.

Du har rätt att inspektera varan innan du bestämmer dig för om du vill behålla den eller inte. Tänk dock på att returnera varan i det skick du själv förväntar dig att motta den i – det får inte vara smuts eller hår/päls på varan. Den ska helt enkelt vara i nyskick (väsentligt oförändrat skick). Produkter som täcken, skydd och liknande bör alltid provas med t.ex. ett lakan mellan produkten och djurets kropp, om du är osäker på storleken.

Om produkten ändå kommer tillbaka i sämre skick än när den skickades ut, kommer vi göra ett avdrag på återbetalningen som motsvarar det minskade värdet på produkten, om det försämrade skicket beror på att du har hanterat varan i större utsträckning, eller mer oförsiktigt, än du behöver för att fastställa dess funktion och egenskaper. Detta avdrag kan vara 100%.

Vi accepterar inte returer av bett, på grund av hygienskäl. Möjlighet finns att få bettet plomberat innan köp, om du är osäker på om du vill returnera bettet. Returer av bett godkänns då enbart vid obruten plombering.

Köp av varor med bruten försegling, till exempel tillskott, foder eller vårdpreparat, kan inte ångras om förseglingen är bruten. Du får alltså inte öppna en förseglad förpackning om du vill nyttja din ångerrätt och returnera produkten.


RETURFRAKT

Vid nyttjande av ångerrätten står du själv för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för produkten tills vi mottar den, det är därför viktigt att varan skickas tillbaka väl emballerad, och med spårbar frakt. vi rekommenderar för snabbast hantering att du skickar returen som företagspaket. Du kan självklart också skicka till ombud, men det tar då några dagar extra för oss att hantera returen. Skicka ALDRIG tillbaka en vara ospårbart (tex via brev/frimärken). I sällsynta fall kan dessa komma bort.